El passat dia 24 de setembre, el ple
ordinari del nostre consistori[1] va rebutjar una moció titulada “Moció sobre
els suposats sobresous cobrats per l’ex-alcalde de la FMC”[2] presentada per la
Candidatura d’Unitat Popular de Molins de Rei en nom de si mateixa i del cercle
Podem Molins de Rei.
En la part expositiva, aquesta moció constatava la existència d’un procés judicial en que han estat imputats 40 alcaldes o ex-alcaldes de diferents municipis que ocupaven responsabilitats executives a la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) per un presumpte delicte contra l'Administració Pública de malversació de fons. Segons assenyalen fonts policials citades en la moció, existeixen indicis ferms de que els càrrecs electes anteriorment esmentats varen cobrar sobresous il·legals en forma de dietes entre gener de 2011 i novembre de 2013. Per posar alguns exemples, podem citar la inexistència de documentació pública que demostri la celebració de reunions per les quals els alcaldes i regidors perceberen les suposades dietes, la falta de periodicitat regular de reunions de comitès i comissions de la FMC o la relació entre la quantia percebuda i el càrrec jeràrquic de cada membre del Consell Executiu .
D’altre banda, la moció reclamava tres
simples demandes: 1) que l’Ajuntament de Molins de Rei sol·licités la baixa de
la FMC i deixés d’abonar les quotes ordinàries i aportacions requerides; 2) Que
la partida pressupostaria anual de la quota ordinària de la FMC es destinés a
ajuts socials urgents; 3) Que, tenint en compte que s’han invertit 51.768€ en
el període 2003-2014, l’Ajuntament de Molins de Rei fes públiques les
prestacions que la FMC ha proporcionat al nostre municipi.
Després d’un debat ple de falses acusacions
i tergiversacions sobre el contingut i la intenció de la moció, aquesta fou
rebutjada amb 16 vots en contra (CiU, PSC, Esquerres per Molins i Iniciativa
per Molins de Rei) 4 vots a favor (Cup-Molins) i una abstenció (Partit
Popular). Per aquest motiu, creiem necessari aclarir una sèrie de qüestions:
1) En
contra del que digueren o insinuaren alguns regidors i regidores, la moció no
vulnera la presumpció d’innocència de l’ex-alcalde de Molins de Rei (Ivan
Arcas) ni de cap dels 40 imputats. De fet, es descriuen els fets com a
“presumptes delictes” en un total de quatre ocasions. És més, el mateix títol
de la moció no formula una acusació ferma i directa, perquè explicíta que es
tracta de “suposats sobresous”. I tots els continguts de la part expositiva de
la moció estan trets, en alguns casos textualment, de l'informe policial dels
Mossos d'Esquadra en el qual es va basar la imputació judicial.
2) La moció no acusa en fals a cap dels 40
imputats pel jutjat d’instrucció nº 1 de Sabadell. Aquesta només constata una sèrie de fets que
no han estat negats ni per la FMC[3] ni pel propi ex-alcalde imputat[4].
3) Durant el ple, diversos regidors i
regidores varen dir que no entenien el lligam entre la part expositiva i les
demandes formulades i digueren que la única intenció de la moció era malmetre la
imatge de l’ex-alcalde de la vila. El sentit de la part expositiva era posar de
manifest que la ciutadania té dret a conèixer la relació que ha mantingut el
consistori amb una entitat privada que s’ha demostrat opaca, irregularment
gestionada i amb indicis de delicte contra la Administració Pública. D’altra
banda, considerem que l’Ajuntament té el deure moral i polític de facilitar als grups municipals i al conjunt de
ciutadans de la vila la informació que requeríem en un exercici indispensable
de transparència informativa.
4) La moció no qüestionava la existència
d’institucions que defensin els drets dels ens locals davant d’altres
administracions. Simplement, sol·licitava deixar de participar en una entitat
els responsables executius de la qual estan sent investigats per un delicte
contra l'Administració Pública de malversació de fons. Tot i això, ens
agradaria deixar clar que trobem inacceptable que aquest tipus d’entitats
siguin de caire privat i, tot i finançar-se majoritàriament amb fons públics,
no estiguin subjectes al dret administratiu. De fet, una part de la estratègia
jurídica de la FMC consisteix en assenyalar en la seva defensa la suposada
legalitat d’aquestes prestacions, perquè es tracta d’una entitat de caràcter
privat[5].
5) En diversos moments del ple, determinats
regidors i regidores varen acusar a la CUP i Podem-Podemos d’interferir al
procés judicial. No obstant això, el mateix alcalde va sortir explícitament en
defensa d’una de les parts del litigi. En primer lloc, va afirmar
categòricament que els imputats no han comès cap fet delictiu i els va
descriure com a “víctimes d’un error que podria haver produït el consell o la
junta d’aquesta administració”. A més a més, va afirmar que Ivan Arcas sempre
ha actuat de forma honesta i honorable. Nosaltres considerem que tot això ho
haurà de decidir la jutgessa del cas, no l'alcalde de Molins de Rei.
6) Basant-nos en les regles bàsiques del
dret, afirmem que el desconeixement de la llei no eximeix del seu compliment.
Per tant, no acceptem com a vàlid l’argument de que els imputats no coneixien
la incompatibilitat entre les prestacions percebudes i els seus sous com a
alcaldes o regidors.
7) Com
es pot comprovar en la moció presentada, la CUP i Podem vàrem proposar destinar
la aportació anual de la FMC a ajuts socials. Tot i que sabem que la quantia
esmentada és molt reduïda, considerem que, en el context actual, aquest tipus
de despesa ha de tenir un caràcter prioritari. D’altra banda, volem fer palesa
la nostra indignació davant les declaracions del regidor Miquel Zaragoza el
qual va afirmar que a Molins de Rei no hi ha casos d’emergència social. Segons
les estadístiques oficials, a Molins de Rei, l’atur registrat s’ha duplicat des
de l’inici de la crisi (7,72% al 13,08%). A més a més, poc més d’un terç de
molinencs en situació d’atur no cobra cap prestació (33,41%), el nombre de
persones que reben la Renda Activa d’Inserció s’ha multiplicat per 8,5 en els
darrers 7 anys i el propi Ajuntament ha reconegut un augment important en l'ús
dels serveis socials municipals per part dels molinencs i molinenques en aquest
darrers anys. Per a nosaltres, aquestes dades son pròpies d'una situació
d'emergència social a la vila.
Podem Molins de Rei seguirà denunciant la corrupció i la
impunitat que, malauradament, ha esdevingut una forma de govern tan a Catalunya com al conjunt d’Espanya. En aquest sentit, seguirem demanant la
informació que vàrem requerir en el ple municipal de setembre de 2014 ja que
considerem que l’Ajuntament té una responsabilitat política i moral amb els
ciutadans que, a través dels diversos impostos, han finançat les aportacions
públiques rebudes per la FMC. A més a més, ens empara el dret a la informació i
la comunicació recollit a l’article 20.3 d’una constitució que només s’aplica
quan es tracta de preservar els interessos de les elits dominants.
Podem Molins de Rei
¿Acaso la ACM Associació Catalana de Municipis a la que también es socio el Ajuntament son mejores que los de la FMC ? , ¿ Qué miembro de la corporació va a las reuniones, y qué cobra por ir a la ACM y a la FMC? , A parte de menear la persiz, de recomendaciones, autojustificaciones, y comparativos con otros municipios, de lo qué deben cobrar los alcaldes y los regidores, como ocurrió en el 2007 en el 1er. Pleno de ICV del Arcas, para qué más sirven todas estas asociaciones? . Si se dan de baja y dejan de pagar las cuotas de FMC y ACM, que reviertan de nuevo a las arcas municipales y ya que nos sobran dineros, que nos bajen el IBI de una vez por todas. La caridad la debe hacer exclusivamente la santa Iglesia.
ResponEliminaAquest matí a les 6:30 un jove estava dormint al caixer de La Caixa que fa cantonada baixant de l'estació de la RENFE cap a l'Ajuntament.
ResponEliminaNo li vaig preguntar si no tenia un altre lloc on dormir perque a Molins no hi ha situacions d'emergència social com molt bé va dir el senyor Zaragoza.
La Caixa ? , Suposo que deu ser la de Carril/Maragall, No , no es cert lo que dius, en Zaragoza (PSC) vol saber de tot i ja no hi toca, a la Creu Roja de la Av. Valéncia hi ha un espai amb llits i dutxes per els indigents.
Elimina